\( \require{mhchem} \)

Βρίσκονται σε εξέλιξη κλινικές δοκιμές χορήγησης μικρών ποσοτήτων μονοξειδίου του άνθρακα ως φαρμάκου[8]. Ωστόσο, υπερβολική ποσότητα μονοξειδίου του άνθρακα προκαλεί δηλητηρίαση από μονοξείδιο του άνθρακα.

Η Θερμοχημεία είναι ιδιαίτερος κλάδος της Χημείας που σαν αντικείμενο μελέτης και έρευνας έχει τα θερμικά φαινόμενα που παρατηρούνται στις χημικές αντιδράσεις. Απλούστερα τις σημειούμενες μεταβολές της θερμικής ενέργειας των αντιδρώντων σωμάτων στη διάρκεια των χημικών αντιδράσεων, δηλαδή των θερμοτήτων των χημικών αντιδράσεων καθώς και τη θεωρητική εκμετάλλευση των εκάστοτε τιμών αυτών με τελική δυνατότητα ακόμα και την πρόβλεψη της κατεύθυνσης αυτών τούτων των αντιδράσεων.
Η ανάπτυξη αυτού του κλάδου αποτελεί ιδιαίτερο τομέα έρευνας αλλά και εργαλείο τόσο στην ίδια τη Χημεία και Βιοχημεία όσο και στην Φυσικοχημεία και την Επιστήμη του Διαστήματος.

Η σημασία της Θερμοχημείας γίνεται περισσότερο αντιληπτή σε πολλά φαινόμενα, τόσο στη θεωρία τους όσο και στη πρακτική των εφαρμογών τους. Και τέτοια μπορεί να είναι ο λόγος (αιτία) των χημικών αντιδράσεων (εξώθερμων - ενδόθερμων), οι μεταβολικές καύσεις στο εσωτερικό των οργανισμών, η φωτοσύνθεση κ.λπ. Στο δε σύγχρονο τομέα έρευνας και τεχνολογίας η Θερμοχημεία είναι βασικός παράγοντας έρευνας στα καύσιμα και ακόμα ιδιαίτερα στην αναζήτηση νέων μορφών ενεργείας βιοκαυσίμων παράλληλα προς τις άλλες μορφές της.

Σημειώνεται ότι ιστορικά η Θερμοχημεία είναι νεότερος γνωστικός χώρος της Θερμιδομετρίας η οποία είχε προηγηθεί, επί των ερευνών και μετρήσεων της οποίας βασίστηκε και αναπτύχθηκε θεωρητικά.

Ειδικότερα

Σημειώνεται πως η έκλυση ή απορρόφηση θερμότητας κατά τις χημικές αντιδράσεις καθώς και η πολλάκις συμβαίνουσα μικρή παραγωγή εξωτερικού έργου, λόγω της έκλυσης αερίων, είναι συνέπεια της μεταβολής του ποσού ενέργειας που περιέχεται στο αντιδρών σύστημα, σύμφωνα πάντα με το πρώτο θερμοδυναμικό αξίωμα (θερμοδυναμική). Ως μονάδα της θερμότητας λαμβάνεται η "Θερμίδα" (ή Θερμίς), το δε παραγόμενο εξωτερικό έργο μετριέται επίσης σε θερμίδες βάσει του θερμοδυναμικού ισοδύναμου της θερμότητας (1 τζάουλ = 0,239 θερμίδες).

Επίσης χαρακτηριστικό είναι το γεγονός πως αν κατά τη δημιουργία ενός σώματος σε χημική αντίδραση εκλύεται κάποιο ποσό θερμότητας, τότε κατά τη διάσπαση του ίδιου του σώματος, στα συστατικά του, απορροφάται το αυτό ποσό θερμότητας. Κατά το νόμο του Εσς το ποσό της εκλυομένης θερμότητας σε σειρά χημικών αντιδράσεων εξαρτάται μόνο από την αρχική και τη τελική μορφή των ουσιών που λαμβάνουν μέρος στην αντίδραση ή σειράς αντιδράσεων και όχι στις ενδιάμεσες μορφές που μπορεί να λάβουν.

Η μελέτη των καταστάσεων ισορροπίας κατά τις χημικές αντιδράσεις καθώς και η εξάρτηση αυτών από τη θερμοκρασία είναι επίσης αντικείμενο της θερμοχημείας.

Δείτε επίσης

Θερμίδα
Θερμιδομετρία
Θερμιδόμετρο

Πηγές

"Εγκυκλοπαίδεια Πάπυρος Larousse Britannica" τομ.28ος, σελ.69.

Η ελευθερούμενη ενέργεια μετριέται σε J·mol−1. Η αντίδραση έχει μια αρνητική τιμή μεταβολής ΔH (μεταβολή θερμότητας) λόγω των καθαρών απωλειών. π.χ.: -123 J/mol